Lihatlah Ke Arah Awan, Jangan Melihat Ke Arah Tanah...

|
Seandainya tiada nyala api yang berada di sebelahku,
tentulah bau harum kayu gaharu tidak akan tercium




Jadilah kita di kalangan seorang yang memiliki cita - cita tinggi, agar kita selalu akan meningkatkan diri dan melanjutkan perjuangan hidup ini. Berhati - hatilah terhadap jebakan yang menjatuhkan dan menghinakan.


Ketahuilah, bahawa kehidupan hanya beberapa minit, bahkan hanya beberapa detik. Jadilah kita seperti seekor semut dalam kesungguhan, ketekunan dan kesabaran. Cuba dan teruslah kita mencuba. Bertaubatla jika kita kembali melakukan dosa, dan kembalilah kita kepada pintu taubat. Hafalkan kembali Al-Qur'an jika kita telah lupa. Kembalilah kita mengingatinya untuk yang kedua kalinya dan ketiga kalinya... bahkan untuk yang kesepuluh kalinya.


Hal yang penting ialah hendaknya kita tidak merasa gagal dan kecewa, kerana sesungguhnya sejarah tidak pernah mengenal kata - kata terakhir dan akal tidak pernah mengenal penghabisan sama sekali, tetapi yang di kenal hanyalah usaha dan pembaikan.

Sesungguhnya umur itu sama seperti jasmani, ia boleh saja di ubah dengan melakukan operasi kecantikan . Sesungguhnya umur itu sama seperti bangunan, ia dapat saja diruntuhkan dan dibangun kembali dengan reka bentuk dan cat warna terbaru. Maka berhati - hatilah dan jauhilah pengaruh pemikiran yang gagal dan tidak berdaya. Hitunglah dari benak kita risiko - risiko tentang sakit, bencana, musibah, dan ujian yang memberatkan.

Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman :

....dan hanya kepada Allah hendaknya kamu bertawakkal, jika kamu benar - benar orang yang beriman. ( surah Al-Ma;idah : Ayat 23 )

0 comments:

Post a Comment